Acht leerzame games

Of je nu wel of niet van games houdt, ontkomen doe je er niet meer aan. Ze spelen een rol in het opgroeien van zo goed als ieder westers kind. Dat is heus niet zo problematisch als het soms kan lijken, zeker niet als je er samen een sociale en leerzame ervaring van kunt maken. Natuurlijk mag er af en toe ook gewoon dom vermaak zijn, maar waarom niet eens dat fraaie medium aangrijpen voor iets leerzaams?
Dan doel ik niet op de meestal wanstaltige educatieve games die op scholen ingezet worden, maar op games die in de eerste plaats gewoon game zijn, maar je terloops van alles bij kunnen brengen.

Om eens een lijstje te maken van spellen die ik zelf op dat vlak interessant vond, besloot ik de acht kerncompetenties te hanteren zoals ik die ooit in mijn Sociaal Pedagogische Hulpverlening geleerd heb.

Veel plezier met gamen, en veel plezier met groeien!

1 – Methodisch handelen

The Witness

Een puzzelspel met fraaie, vrolijke graphics, dat zich afspeelt op een mysterieus eiland. Het spel leert je stapje voor stapje, zonder er een woord aan vuil te maken, hoe de vele doolhofpuzzeltjes die het eiland rijk is werken. Je leert hoe je elementaire handelingen aan elkaar knoopt om tot oplossingen voor complexe problemen te komen. De hele definitie van methodisch handelen.

Bron Jonathan Blow

2 – Communicatieve vaardigheden

Keep talking and nobody explodes

Een volkomen uniek spel voor twee of meer spelers waarbij één speler achter het beeldscherm zit, waar een bom langzaam mar zeker aftelt naar nul, en de ander (die niet op het scherm mag kijken) een handleiding voor zich hoeft met daarin hoe een dergelijke bom ontmanteld dient te worden. De bom is voorzien van verschillende soorten puzzels met codes die correct ingevoerd moeten worden en draadjes die in de juiste volgorde doorgeknipt moeten worden, maar dan moeten beide spelers natuurlijk wel helder met elkaar communiceren. Een explosief lesje in duidelijkheid.

Bron: Keep talking and nobody explodes

3 – Samenwerking

Lovers in a dangerous spacetime

Laat je niet misleiden door de vrolijke kleurtjes en tekenfilm-achtige beelden van dit spel. Het is één grote stressmachine als de spelers niet leren om efficiënt samen te werken. Iedere speler is een mannetje dat rond kan lopen in een bolvormig ruimteschip om daar de verschillende systemen van het schip (besturing, schilden, wapens etc.) te bedienen. Het wordt al snel een chaos en je moet goed op elkaar afgestemd raken om de vele gevaren van de ruimte te overleven.

Bron: GOG.com

4 – Zelfstandigheid

Outer Wilds

Outer Wilds laat je helemaal op eigen benen staan in een miniatuur zonnestelsel waar je kunt gaan en staan waar je wilt. Als je exact zou weten wat je moet doen, zou je dit spel in zo’n twintig minuten kunnen uitspelen, maar maak je geen zorgen: het gaat je heel wat meer plezier geven dan dat. Na 22 minuten ontploft de zon in je zonnestelsel en begint het hele spel opnieuw. Alleen jij lijkt te beseffen dat dit gebeurt en alleen jij maakt een kans om deze tijdlus te doorbreken. De verschillende processen op de planeten om je heen grijpen als een klokmechanisme in elkaar. Het is vreemd en poëtisch en volledig open vanaf het eerste moment.
Outer WIlds is mijn persoonlijke favoriet uit dit lijstje.

Bron: Gamespot trailers

5 – Flexibiliteit

The Stanley Parable

The Stanley Parable is een vreemd, verhalend spel dat al je verwachtingen op zijn kop zet. In het begin lijkt het gewoon een verhaal over een man die plots bemerkt dat hij als enige nog op kantoor aanwezig is. Een vertellen vertelt exact wat jij doet, zoals in de film. Maar wat gebeurt er eigenlijk als je eens niet doet wat er van je verwacht wordt in zo’n spel? Wat gebeurt er als je de andere kant uit loopt? Of gewoon stil blijft staan? Het is het begin van een bevreemdend avontuur waarvor je regelmatig je verwachtingen zult moeten bijstellen.

Bron: Gettys tube

6 – Inlevingsvermogen

Undertale

Met zijn eenvoudige, ouderwetse graphics vermoed je misschien niet een diep, emotioneel verhaal in Undertale, maar schijn bedriegt. Het begint al met het feit dat je in deze role playing game niet alleen kunt vechten met de monsters, maar ook met ze kunt praten en zo tot een geweldloze oplossing kunt komen. Dit spel vraagt om emotioneel inlevingsvermogen op manieren die je niet zult zien aankomen.

Bron: Fwuf Radiation

7 – Stressbestendigheid

Papers, please

Dit spel is een keiharde leerschool in de stressbestendigheid op in het bijzonder twee vlakken: het emotionele en dat van de tijdsdruk. In dit spel ben je grenswachter in een fictieve communistische staat en moet je binnen een dag zoveel mogelijk mensen langs je hokje laten passeren en gebaseerd op de vele variabelen in hun papieren en andere gerelateerde zaken hun toegang geven of wegsturen. Tussen de werkdagen door moet je in je appartementje ook nog de verwarming aan en de keukenkastjes vol zien te houden, wat de tijdsdruk nog eens extra stressvol maakt. En oh ja, die gast die je net doorliet? Die had kwaaie intenties. Wees wel gewaarschuwd, de toon van dit spel is nogal deprimerend en niet geschikt voor heel jonge spelers.

Bron: Dukope1

8 – Organiserend vermogen

Wilmot’s Warehouse

Organiseren kun je leren! En als je Wilmot’s Warehouse speelt zul je wel moeten. In dit spel ben een robotje dat in een groot magazijn verantwoordelijk is voor het organiseren van de vele spullen. Elk ding is een kubusje met een eenvoudig symbool erop. Aan het begin van je werkdag liggen er nieuwe spullen op het laad dok en het is helemaal aan jou waar je die spullen in het magazijn plaatst. Leg je ze bij elkaar op kleur? Op thema? Op vorm? Hopelijk is het in ieder geval iets wat je een beetje kunt onthouden, want aan het einde van de werkdag wordt je gevraagd om een aantal van die spullen uit het magazijn te halen, terwijl de tijd weg tikt. En die spullen? Dat worden er alleen maar meer en meer… Succes alvast!

Bron: Finji

Heb je deze spellen gespeeld? Heb je zelf iets moois geleerd van het een of andere spel? Laat het me weten in het commentaar hieronder.

Geef een reactie